search

تجربهٔ رانندگی با بایک BJ20، بچه جیپ چینی!

تجربهٔ رانندگی با بایک BJ20، بچه جیپ چینی!

BJ20 جالب‌ترین و جذاب‌ترین خودرو در سبد محصولات شرکت چینی بایک است. این کراس‌اوور در ابتدا در قالب یک کانسپت در نمایشگاه شانگهای 2015 معرفی شد و سپس نسخهٔ تولیدی آن حدود یک سال بعد در نمایشگاه چنگدو 2016 به نمایش درآمد. این ماشین پس از عرضه در بازار داخلی چین، به‌تازگی در کشورهای دیگری مثل فیلیپین هم عرضه شده است. BJ20 به لطف قیمت پایین‌تر خود نسبت به رقبای جهانی که نقطهٔ قوت اصلی خودروهای چینی است به همراه استایل جذاب و خاص، می‌تواند به موفقیت‌هایی دست پیدا کند.

BJ20 استایل منحصربه‌فرد و جعبه‌ای شکلی دارد که برای کراس‌اووری در این کلاس، غیرمعمول است اما بااین‌حال ظاهر آن تا حدودی یاد آورد خودروهای دیگری است. استایل کلی این کراس‌اوور چینی، تویوتا FJ کروزر را به یاد انسان می‌آورد درحالی‌که جلوپنجرهٔ آن‌هم به ساخته‌های جیپ شباهت دارد. هرچند برخی الهام گیری در طراحی خودرو را می‌پسندند و برخی کاملاً با آن مخالف هستند اما این موضوع به‌خوبی و با زیرکی در BJ20 صورت گرفته است به‌گونه‌ای که قسمت‌های مختلف خودرو کاملاً باهم تناسب دارند و جزئیات با دقت کار شده‌اند.

در بخش جلویی BJ20 چراغ‌های دوبخشی طراحی شده که مشابه آن در نیسان جوک و هیوندای کُنا هم دیده می‌شود. بخش بالایی این چراغ‌ها در اصل دی‌لایت یا همان چراغ‌های روز هستند درحالی‌که چراغ‌های دایره‌ای میانی نقش چراغ‌های اصلی جلو را بازی می‌کنند. این چراغ‌ها از نوع LED بوده و در شب به‌خوبی فضای روبرو را روشن می‌کنند. در آینه‌های جانبی تاشوی این خودرو نیز چراغ‌های راهنما تعبیه شده که بسیار کاربردی هستند درحالی‌که در سپر هم چراغ‌های مه شکن جای گرفته‌اند.

در بخش جانبی BJ20 رینگ‌های 18 اینچی زیبایی جلب‌توجه می‌کنند که کالیپرهای ترمز قرمزرنگ از پشت آن‌ها دیده می‌شود. 21.5 سانتیمتر ارتفاع از سطح زمین به همراه طراحی خاص BJ20 موجب شده همانند آفرودری به نظر برسد که توانایی رفتن به هرجایی را دارد اما درواقع این‌طور نیست و این ماشین هم مانند دیگر کراس‌اوورهای امروزی، از قابلیت‌های آفرود بی‌بهره است. در بخش عقبی این کراس‌اوور چینی نیز چراغ‌های LED زیبایی دیده می‌شود که جذابیت ظاهری خودرو را افزایش داده‌اند.

در زیر کاپوت BJ20 یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو قرار گرفته که 150 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور دارد. این اعداد برای حرکت دادن بدنهٔ جعبه‌ای شکل خودرو کافی هستند و مهم‌تر از آن، از خروجی پیشرانه‌های دیگری با همین حجم در برخی خودروها نیز بیشتر است. به همین دلیل، BJ20 برای رسیدن به حداکثر سرعت قانونی در بزرگراه‌ها هیچ مشکلی ندارد و توربوشارژر هم در حدود دور 2000 rpm وارد عمل می‌شود تا قدرت را افزایش دهد.

اما گیربکس CVT نقطه‌ضعف BJ20 است و به همین دلیل برای افزایش ناگهانی سرعت باید تا انتها پدال گاز را فشار داد. البته می‌توان گیربکس را در حالت دستی قرار داده و با معکوس دادن دستی به سرعت موردنیاز دست پیدا کرد؛ اما یکی از ویژگی‌های قابل‌توجه این خودرو مصرف سوخت آن است به‌گونه‌ای که در طول آزمایش در ترافیک سنگین، 9.5 لیتر بنزین در هر صد کیلومتر مصرف کرد که این عدد با افزایش سرعت در رانندگی شهری به 8.2 لیتر رسید. در هنگام رانندگی در بزرگراه نیز با تنظیم سرعت کروز 90 کیلومتر بر ساعت، خودرو در هر صد کیلومتر تنها 6.8 لیتر بنزین مصرف کرد.

BJ20 هندلینگ خوبی داشته و غربیلک فرمان D شکل آن‌هم از تنظیم وزن مناسبی برخوردار است و احساس پویایی دارد. این خودرو در رانندگی بزرگراهی، عملکرد خوبی را به نمایش گذاشت و در مسیرهای پیچ‌درپیچ نیز مشکلی در آن احساس نشد زیرا کم‌فرمانی در این کراس‌اوور در کمتری حد ممکن است. به لطف ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ، قدرت ترمز گیری BJ20 هم عالی و ایمن است.

به خاطر شیشهٔ جلوی عریض و آینه‌های جانبی بزرگ، دید رو به بیرون در صندلی رانندهٔ BJ20 بسیار خوب است. البته ستون‌های C پهن ممکن است مانعی برای دید باشند اما اگر آینه‌ها به‌درستی تنظیم شوند هیچ مشکلی ازاین‌جهت وجود نخواهد داشت. در داخل این کراس‌اوور کامپکت چینی فضای زیادی هم در جلو هم در عقب وجود دارد به‌گونه‌ای که پنج فرد بالغ با فضای سر و پای کامل می‌توانند در خودرو بنشینند. یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت BJ20 تهویهٔ مطبوع آن است که حتی در ظهر گرم هم عملکرد خوبی را به نمایش گذاشت. سیستم تهویهٔ این خودرو حتی به سنسورهای کیفیت و یونیزهٔ هوا هم مجهز است که می‌تواند بوها نامطبوع را از بین ببرد. همین ویژگی‌های ساده، تجربهٔ رانندگی مطلوبی را در BJ20 فراهم می‌کنند.

در داخل BJ20، با دوخت و تریم قرمزرنگ، دریچه‌های تهویهٔ دایره‌ای، شیب‌سنج دیجیتالی و تریم فیبر کربنی روی داشبورد و رو دری‌ها، نمای اسپرت و آفرودر مانندی ایجاد شده است اما قطعات و تزئینات کرومی مختلف نیز کمی لوکس بودن را چاشنی این نما کرده‌اند. صندلی راننده مجهز به تنظیم برقی است و تقریباً تمامی دکمه‌های داشبورد بازخورد خوبی دارند به‌جز دسته‌راهنما که کمی شکننده احساس می‌شود اما همهٔ کنترلرها در دسترس راننده قرار دارند. راحتی سواری BJ20 نیز عالی است زیرا تعلیق جلوی آن از نوع مک‌فرسون و عقب چند اتصالی است که مانند اکثر کراس‌اوورها تنظیم شده و می‌تواند دست‌اندازهای جاده‌های ناهموار را بدون ایجاد ناراحتی برای سرنشینان دفع کند.

برجسته‌ترین ویژگی داخلی BJ20 صفحه‌نمایش لمسی 10.1 اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی آن است که همانند نمایشگر یک لپ‌تاپ به نظر می‌رسد. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی این خودرو نیز در بین چینی‌ها یکی از بهترین‌ها است. سانروف پانورامیک که تا عقب کشیده شده، یکی دیگر از ویژگی‌های قابل‌توجه این کراس‌اوور چینی است که خصوصاً در شب، نمای جذابی به کابین خودرو می‌بخشد. در همین حال، برای سرنشینان عقب زیر آرنجی مرکزی تاشو و خروجی برق 12 ولت تعبیه شده است. صندوق بار ماشین نیز فضای زیادی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد که با خواباندن صندلی‌های عقب بیشتر هم می‌شود.

قیمت پایهٔ بایک BJ20 از حدود 14 هزار دلار آغاز می‌شود اما این رقم در بالاترین تیپ (که نمونهٔ مورد آزمایش هم از همین تیپ Luxury است) به بیش از 24 هزار دلار می‌رسد. آیا برای همهٔ ویژگی‌های مذکور، چنین قیمتی مناسب است؟ پاسخ این سؤال مثبت است زیرا هرچند این کراس‌اوور چینی هنوز هم کمی با مدل‌های جهانی فاصله دارد اما با این قیمت، کیفیتی حتی بالاتر از متوسط این کلاس را به همراه ویژگی‌هایی که عمدتاً در خودروهای گران‌تر پیدا می‌شوند را ارائه می‌کند. BJ20 برای پاک کردن خاطرات ناخوشایند خودروهای چینی سابق شروع بسیار خوبی است تا جایی که حتی می‌تواند به‌راحتی با خودروهای محبوب ژاپنی و کره‌ای به رقابت بپردازد.

مشخصات فنی///

Baic BJ20 2018///

پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو///
قدرت 150 اسب بخار///
گشتاور 210 نیوتن متر///
گیربکس CVT///
محور محرک جلو///
مصرف سوخت 7.5 لیتر (ترکیبی)///
ظرفیت باک 60 لیتر///
طول/عرض/ارتفاع 4.45/1.84/1.70 متر///
فاصلهٔ محوری 2.67 متر///
قیمت پایه 14,000 دلار///
قیمت موردبررسی 24,300 دلار///