search

چه برف پاک کنی بخریم؟

چه برف پاک کنی بخریم؟

تیغه برف پاک کن – نحوه انتخاب و خرید

برف، یخ، باران‌های شدید، تگرگ از جمله عوامل زیست محیطی هستند که شرایط رانندگی را برای ما سخت و دشوار می‌کنند. بنابراین بهتر است قبل از هرگونه اتفاق ناگوار خود را برای چنین شرایطی آماده کنیم. با نزدیک شدن به فصل سرما و شدت گرفتن باراش باران و برف لزوم آماده سازی برای مواجه با این شرایط دو چندان می‌شود تا علاوه بر لذت بردن از فصل زمستان و پاییز رانندگی بی خطر و امنی را تجربه کنیم.

وجود هرگونه عیب و یا نقص در عملکرد تیغه برف پاک کن باعث کاهش دید راننده خواهد شد که این امر ممکن است خطراتی را برای راننده و سرنشینان به وجود آورد.

بنابراین با توجه به اهمیت تیغه برف پاکن سعی بر آن شده است تا در این مطلب به بررسی، نگهداری، خرید و تعویض این قطعه مهم و کابردی در خودرو بپردازیم.

تاریخچه تیغه برف پاک کن:

نخستین برف‌ پاک‌ کن خودرو در ۱۹۰۳ میلادی توسط بانوی مخترع آمریکایی، مری اندرسون اختراع شد. زمانی که او از شهر نیویرک بازدید می‌کرد متوجه شد که در هنگام بارش باران راننده‌ها مجبور به بیرون آورد سر خود از پنجره هستند تا بتوانند شیشه جلو را تمیز کنند، با مشاهده این تصویر ساخت تیغه برف پاکن در ذهن مری شکل گرفت.

با انجام آزمایشات گسترده اندرسون روشی را اختراع کرد که به کمک پلاستیک فشرده و به وسیله یک اهرم دستی که توسط راننده و یا مسافر چپ و راست می‌شد آب را از روی شیشه پاک کند. با این اختراع ساده دیگر راننده‌ها مجبور نبودنند که برای پاک کردن شیشه جلو سر خود را از پنجره بیرون بیاورند و یا خودرو را برای پاک کردن کاملا شیشه جلو متوقف کنند.

با اختراع او تمام خودروهای امریکایی ملزم به نصب تیغه برف پاک کن دستی بر روی خودروهای خود شده‌اند هر چند که در سال 1917 شارلوت بریجوود توانست تیغه برف پاک کن اتوماتیک را اختراع کند تا دیگر نیازی به اهرم دستی برای به کار انداختن تیغه برف پاک کن نباشد.

امروزه با پیشرفت علم و تکتولوژی تیغه های برف پاک کن دست خوش تغییرات زیادی شده اند. طراحی های خاص و آیرودینامیک و نوع پلاستیک و لاستیک به کار رفته در تیغه آن توجه بسیاری از خودروسازان و همچنین خودرو دوستان را به خود جلب کرده است.

مراقبت و بررسی تیغه برف پاک کن:

باراش باران، برف و تابش مستقیم نور خورشید ممکن است به مرور زمان بر روی عملکرد تیغه برف پاک کن تاثیر منفی بگذارد و ممکن است پلاستیک و یا لاستیک بکار رفته در تیغه آن خشک، پاره و یا دچار ترک شود که این موضوع علاوه بر کاهش بازده تیغه برف پاکن ممکن است باعث آسیب به شیشه جلو و بروز خط و خش بر روی آن شود و یا تولید صدای گوش خراش کند. بنابراین مهم است که قبل از شروع فصل سرما این قطعه کاملا بررسی و در صورت نیاز تعویض شود.

از بین رفتن لاستیک تیغه برف پاک کن به دلیل تابش مستقیم نور خورشید

زمان تعویض تیغه برف پاک کن

بهتر است هر 6 ماه یک بار تیغه برف پاک کن تعویض شود. به مرور زمان آلودگی های پاک شده از روی شیشه بر روی لبه لاستیکی برف پاک کن می‌چسبد که با چشم قابل دیدن نیست این آلودگی ها مانع از چسبیدن کامل تیغه لاستیکی به شیشه شده و در نتیجه عمل تمیز کردن به خوبی انجام نمی گیرید و حتی در بعضی مواقع ممکن است موجب بروز خط و خش بر روی شیشه شود.

بنابراین بهتر در صورت مشاهده عیوب زیر تیغه برف پاک کن را تعویض نمایید:

خشک شدن لبه لاستیکی تیغه برف پاک کن
تمیز نکردن سطح شیشه
صدای ناهنجار هنگام حرکت بر روی سطح شیشه
زنگ زدن قسمت فلزی تیغه برف پاک
لرزش شدید تیغه‌ها به هنگام کار کردن

خط و خش ایجاد شده به دلیل حرکت تیغه برف پاک کن معیوب

انتخاب مناسب‌‌ترین تیغه برف پاک‌کن

چنان‌چه تیغه برف پاک‌کن خودروی شما، شیشه جلو را به خوبی تمیز نمی‌کند و یا صدا می‌دهد، زمان آن فرا رسیده که تیغه‌ای جدید نصب کنید؛ اما پیش از خرید تیغه جدید باید بدانید کدام تیغه برای خودروی شما مناسب‌تر است. در اینجا مراحلی برای انتخاب بهترین تیغه ارائه می‌شود که امیدواریم مورد پسند شما عزیزان قرار بگیرد.

انتخاب تیغه برف پاک‌کن

ابتدا مشخص کنید کدام قسمت از برف پاک‌کن باید تعویض شود. برف پاک‌کن از سه قسمت تشکیل می‌شود: بازوی فلزی که در قسمت پایین شیشه قرار دارد، تیغه که به بازو متصل است، و قسمت پلاستیکی که باران و برف و گرد و غبار را از روی شیشه پاک می‌کند.

پس از مشخص کردن قسمت مورد نظر، شکل تیغه و اندازه آن را در نظر بگیرید؛ در بازار انواع مختلفی از تیغه‌های برف پاک‌کن با برندها و بسته‌بندی‌های مختلف وجود دارد که شما باید با توجه به خودروی خود، بهترین مورد را انتخاب و خریداری کنید. در برخی خودروهای مدرن شیشه جلو کمی انحنا دارد و به همین دلیل، تیغه نیز باید منحنی باشد تا با سطح شیشه به خوبی تماس برقرار کند. پس به شکل تیغه و اندازه آن توجه کنید.

گفتنی است، در بسیاری از بسته‌بندی‌ها تبدیل‌هایی برای نصب تیغه بر روی بازوهای مختلف وجود دارد؛ به این مورد نیز، حتما توجه کنید. پس از مشخص کردن این موارد، با انجام مقایسه‌ای بین مارک‌های مختلف، تیغه‌ای را که هم از نظر قیمتی و هم کیفیتی مناسب‌تر است، انتخاب کنید.

فرق بین تیغه برف پاک کن ژله ای و تیغه برف پاک کن معمولی

شاید تنها دلیل استفاده از تیغه برف پاک کن ژله ای و یا تیغه برف پاک کن پلاستیکی، پاک کردن آب، یخ، برف و گل از روی شیشه جلو در شرایط جوی نامساعد است و همین دلیل کافی است که انتظار داشته باشیم که تیغه برف پاک کن عملکرد مطلوبی داشته باشد تا دید راننده در زمان رانندگی در این شرایط را بهبود ببخشد.

بخاطر همین موضوع است که تیغه برف پاک کن ژله ای ( سیلیکونی) به تیغه برف پاک کن معمولی ( پلاستیک فشرده) ترجیح داده می شود. زیرا عملکرد تیغه های سیلیکونی به مراتب بالاتر از تیغه های معمولی است و این موضوع ما را به سمت خرید این محصول ترغیب می کند.

تیغه برف پاک کن ژله ای ( سیلیکونی ) به گونه ای طراحی شده است که به طور قابل توجه ای از شیشه جلو مراقبت می کند و باعث بهبود دید راننده می شود که در نهایت منجر به یک رانندگی امن و لذت بخش حتی در شرایط جوی نامساعد می شود.

اما چرا تیغه برف پاک کن ژله ای از کیفیت بالاتری نسبت به تیغه برف پاک کن معمولی برخودار است فقط به ماهیت سیلیکون استفاده شده در این نوع تیغه بر میگردد.

تاثیرات زیست محیطی بر روی تیغه برف پاک کن ژله ای و معمولی:

تابش مستقیم نور خورشید، اشعه UV و تغییرات آب و هوایی ( سرد و گرم شدن) باعث سفت شدن، ترک و در نتیجه پاره شدن تیغه برف پاک کن معمولی شده که در نهایت منجر به تعویض تیغه برف پاک کن می شود اما فرمول پیشرفته بکار رفته در طراحی تیغه برف پاک کن ژله ای موجب شده که این تیغه عمر طولانی تری نسبت به تیغه برف پاک کن معمولی داشته باشد و در هر بار رفت و برگشت تیغه، شیشه حتی بدون تولید کوچک ترین صدا تمیز شود.

تنوع تیغه برف پاک کن ژله ای همانند تیغه برف پاک کن معمولی است به طوری که شما به راحتی می توانید برای خودرو خود این نوع تیغه برف پاک کن را انتخاب کنید.

تکنولوژی سیلیکون به کار رفته در تیغه برف پاک کن باعث شده تا لبه های تیغه به صورت 3 تایی باشد که در نتیجه بهتر به سطح شیشه می چسبد و باعث تقویت قدرت پاک کنندگی خواهد شد.

همچنین استفاده از تیغه برف پاک کن ژله ای کاملا برای محیط زیست بی خطر است و هیچ آسیبی را متوجه محیط زیست نمی کند. سیلیکون قابل برگشت به طبیعت است و به راحتی بازیافت می شود. طول عمر تیغه برف پاک کن ژله ای 3 برابر طول عمر تیغه برف پاک کن معمعولی است.