search

مقاله : ویژگی زانتیا و معایب و مزایای آن با گرانی‌های اخیر!

ویژگی زانتیا و معایب و مزایای آن با گرانی‌های اخیر!

گرانی‌های اخیر در قیمت خودروهای داخلی و خارجی باعث شده تا بسیاری از مردم برای خرید خودروی با کیفیت به سراغ مدل‌هایی بروند که سال‌هاست از تولید آنها می‌گذرد و عملا جزو خودروهای فرسوده محسوب می‌شوند که البته به مراتب از خودروهای صفر فعلی بهتر هستند. خودروی زانتیا یکی از این خودروهاست که حالا مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته که در این مطلب به بررسی قیمت زانتیا و ارزش خرید آن پرداختیم که پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید این خودرو بخوانید.

تولید زانتیا تا سال 89 ادامه داشت و سایپاسیتروئن مسئول تولید این خودرو بود که به عنوان یک خودروی خانگی به مشتریان ایرانی عرضه میشد. نکته جالب در مورد توقف تولید این خودرو قصد سایپا برای تولید زانتیا 2 بود که عملا شکست خورد و عملیاتی نشد!

زانتیا در ایران با دو پیشرانه 1.8 لیتری و 2 لیتری به بازار عرضه شد ولی خودروی با پیشرانه 2 لیتری به دلیل مصرف کمتر و قدرت بیشتر مورد استقبال مشتریان قرار گرفت و بسیاری از مدل‌های موجود در بازار نیز از این نوع است. البته این خودرو می‌توانست دوام بیشتری در ایران داشته باشد و همانند پژو 405 که مدل‌های بسیار زیادی از آن تولید شده و در حال تولید است به تولید برسد و در بحبوحه فعلی نبود خودروهای با کیفیت گزینه خوبی برای مردم باشد.

یکی از مشکلاتی که صاحبان این خودروها با توقف تولید این خودرو پیدا کردند مساله دسترسی به قطعات یدکی آن بود که عملا باعث گرانی و کمیابی شد. اما برخلاف تصور بسیاری از مردم در مورد امنیت این خودرو، اما دلیل اصلی توقف آن بحث‌هایی بود که بر ایمنی این خودرو وجود داشت و با فشارهای ارگان‌های ذیصلاح از خط تولید سایپاسیتروئن خارج شد. به همین دلیل اول از همه بدانید که برای خرید زانتیا باید حواستان به رانندگی باشد و از سواری تند و تیز و نرم این خودرو برای کارهای خطرناک استفاده نکنید چرا که احتمالا اتفاقات بدی در انتظارتان خواهد بود!

زانتیا چه معایب و مزایایی دارد؟

قطعا شما هم در مورد شتاب این خودرو شنیده‌اید و تعاریف زیادی از آن به گوشتان رسیده است که قطعا شتاب صفر تا صد 11 ثانیه‌ای این خودرو در مقایسه با سایر خودروهای وطنی بسیار وسوسه انگیز است. از دیگر ویژگی‌های قابل ذکر برای این خودرو سواری نرم، فرمان‌پذیری مثال زدنی، تعلیق خاص، تعادل و چسبندگی خوب سرپیچ‌ها است که از جمله دلایل جذابیت این خودرو برای خریدارانش است.

بیشترین جذابیت و شاید برای بسیاری از مردم تمام جذابیت این خودرو در سواری نرم آن خلاصه می‌شود و تعلیق بی نظیر این خودرو در مواقع موردنیاز چیزی نیست که در بسیاری از خودروهای وطنی قابل مشاهده باشد. البته زانتیا تا زمانی که یک خودروی بدون تصادف و بدون مشکل باشد به یک خودروی ایده‌آل و رویایی توصیف می‌شود ولی اگر دچار تصادف بشود و یا اینکه مشکل حادی در عملکرد آن پیش بیاید قطعا دیگر در این خودرو کیفیت سابق را مشاهده نخواهید کرد و باید به فکر فروش آن باشید! البته زانتیا فضای کافی برای سرنشینان و بار دارد که از نقاط قوت آن برای مسافرت‌های خانوادگی محسوب می‌گردد.

اگر بخواهیم معایبی که معمولا توسط اکثر صاحبان این خودروها بازگو می‌شود بشماریم، می‌توانیم به استهلاک زیاد، فراوانی قطعات تقلبی در بازار، مصرف سوخت بالا ، بدنه نازک، کابین ساده و کسل کننده، ظاهر قدیمی، ایمنی بسیار پایین، ستون و سقف ضعیف، قطعات گران‌قیمت و کمیاب، سر و صدای زیاد داخل کابین اشاره کنیم.

اگر از حامیان سرخست زانتیا هستید و هنوز معایب گفته شده را قبول ندارید باید شما را به بررسی‌های موسسه یورو انکپ ارجاع دهیم که در عین ناباوری تنها 1.5 ستاره از 5 ستاره کیفی این موسسه را کسب کرد و این یک نمره بسیار بد برای یک خودروی این چنینی و تولید شرکت بزرگی مانند سیتروئن است.

اگر بخواهیم نظر صادقانه‌ای در مورد زانتیا بگوییم این است که شما اگر خوش شانس باشید و سالم‌ترین زانتیای موجود در بازار را بخرید بازهم چیزی در حدود 5 میلیون تومان باید تعویض قطعات مصرفی هزینه کنید تا یک خودروی سالم و مطمئن با سواری خوب در اختیار داشته باشید چه برسد به خودروهایی که سالم نیستند و یا نسبت به آن شک داشته باشید که در این صورت عملا باید حساب خرج‌های سنگین‌تری را داشته باشید!

با چه مقدار پول می‌توان زانتیا خرید؟

همان‌طور که بالاتر گفتیم آخرین مدل تولیدی این خودرو مربوط به سال 89 بوده که اگر حساب مصرف خانگی این خودرو را با نهایتا کارکرد سالی 20 هزار کیلومتر در نظر بگیریم کمترین کارکرد خودروهای زانتیا بایستی چیزی در حدود 160 هزار کیلومتر باشد که نهایتا این عدد تا 130 هزار کیلومتر نیز قابل تقلیل خواهد بود ولی پیدا کردنش کار آسانی نیست!

در حال حاضر مدل 89 این خودرو با کارکرد 180 هزار کیلومتر چیزی در حدود 80 تا 90 میلیون تومان آگهی شده است که بسته به لاستیک و بیمه و …. این رقم متفاوت است. در یکی دیگر از آگهی‌های مجود مدل 2000 این خودرو با سال ساخت 82 و 350 هزار کیلومتر کارکرد!!! 30 میلیون تومان قیمت گذاری شده است که البته صرفا و صرفا به عاشقان شش آتیشه زانتیا پیشنهاد خریدش داده می‌شود چرا که ماشین شدن این مدل‌ها هزینه و وقت زیادی نیاز دارد!

نظر شما چیست؟ آیا زانتیا با توجه به وضعیت فعلی بازار خودرو گزینه خوبی برای خرید هست؟