search

مقاله : بررسی دانگ فنگ S30: یک چینی خوش شانس دیگر! (اچ سی کراس)

بررسی دانگ فنگ S30: یک چینی خوش شانس دیگر! (اچ سی کراس)

چند وقتی است که نام دانگ فنگ در ایران زیاد به‌گوش می‌رسد و آن هم به‌دلیل محصول جدید ایران‌خودرو به نام‌ ‌اچ سی کراس بوده که وارد بازار کشورمان شده است. یکی دیگر از محصولات این شرکت که ممکن است شانس حضور در ایران را پیدا کند، دانگ فنگ S30 است. این سدان نه‌چندان بزرگ در یکی از شرکت‌های زیرمجموعه دانگ‌فنگ تولید می‌شود. نسخه هاچبک این خودرو H30 نام دارد. بنابراین فِنگ‌شِن اچ‌۳۰ کراس که توسط ایران‌خودرو عرضه خواهد شد، دقیقا مدل هاچ‌بک یا استیشن S30 است. دانگ‌فنگ S30 برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ رونمایی و به سبد محصولات این شرکت اضافه شد. خط تولید اس۳۰ در کشور ونزوئلا فعال شده و در آن کشور نیز این خودرو حضور پررنگی دارد.

طراحی ظاهری S30

طراحی محصولات دانگ‌فنگ چندان به‌روز نیست و بیشتر این خودروها از ظاهری قدیمی و ساده برخوردار هستند، S30 نیز مانند اچ‌۳۰ طراحی ظاهری ساده‌ای داشته و بعد از مدتی چهره آن تکراری و خسته کننده خواهد شد. در نمای روبرویی خودرو همانطور که مشخص است، اس۳۰ کاملا مشابه اچ۳۰ طراحی شده است. وقتی از نمای روبرو و حتی از عقب به‌خودرو نگاه می‌کنیم، شباهت‌هایی با برخی از خودروهای سال ۲۰۱۲ می‌توان در آن یافت، اما کپی‌کاری به‌حدی نبوده که بتوان اس۳۰ را یک کپی دیگر از چینی‌ها دانست.

نمای روبروی خودرو واقعا حرفی برای گفتن ندارد و ما هیچ بخش جذابی در آن پیدا نکردیم که بخواهیم برای شما تعریف کنیم، خطوط بزرگ روی کاپوت نیز بسیار بد طراحی شده‌اند و اگر این شرکت از خطوط ظریف‌تری برای نمای روبروی خودرو استفاده می‌کرد، بی شک چهره قابل قبول‌تری را در این محصول شاهد بودیم. چراغ‌های مه‌شکن در قسمت پایین سپر نیز طراحی معمولی دارند و خلاقیتی در آنها دیده نمی‌شود. جالب اینجاست که با دقت به این خودرو، می‌توان مشاهده کرد که خودروی ساینا که توسط سایپا طراحی شده، شباهت‌هایی با S30 دارد.

به جانب خودرو نگاه می‌کنیم، تا اگر شد یک نکته مثبت در طراحی ظاهری این محصول پیدا کنیم، اما متاسفانه بازهم چیزی وجود ندارد. لاستیک‌های خودرو فوق‌العاده کوچک هستند و حتی جای قرار گیری آنها نیز قطر لازم را ندارد تا چهره خودرو بهتر شود. خطوط خشن نیز در بخش جانبی دیده می‌شوند و اصلا قابل قبول نیستند.

طراحی قدیمی خودرو به‌طور واضح در بخش پشتی قابل مشاهده است. چراغ‌های زاویه دار که به‌وسیله نوار کرومی به هم متصل شده‌اند اگر چه نسبت به مدل استیشن این خودرو، یعنی اچ‌۳۰ کراس از زیبایی بیشتری برخوردار هستند، اما هنوز هم جلب توجه نمی‌کنند و حرفی برای گفتن ندارند. اگر به تصویر دقت کنید، عدم تناسب ارتفاع و عرض خودرو، نشان می‌دهد که از لحاظ طراحی این خودرو واقعا ضعف دارد.

طراحی داخلی S30

کابین اس۳۰ خیلی بهتر از نمای خارجی آن طراحی شده و کمی جای امیدواری باقی گذاشته است. فضای پا برای سرنشینان نسبت به ابعاد خودرو بسیار خوب است و طراحی داشبورد نیز سادگیِ دلچسبی دارد اما نقطه ضعف این کابین، پلاستیک سخت و بی‌کیفیت آن است. البته این نوع جنس کابین در خودروهای ارزان قیمت، طبیعی است. دکمه کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان اکثر خودروها وجود دارد اما شما نباید انتظار داشته باشید که اس ۳۰ هم مانند آن‌ها باشد. صفحه نمایش تعبیه شده بر روی داشبورد نیز ابعاد کوچکی دارد و جای خالی یک صفحه نمایش بزرگ در کابین حس می‌شود.

پیشرانه S30

S30 با ۳ نوع موتور مختلف عرضه شده است اما قدرتمندترین پیشرانه این خودرو، یک نمونه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر است که می‌تواند ۱۱۵ اسب بخار قدرت تولید کند و حداکثر سرعت آن نیز ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است. اس ۳۰ از یک مخزن سوخت ۵۱ لیتری برخوردار بوده و مصرف سوخت آن نیز عدد ۵.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را نشان می‌دهد. انتقال قدرت در تیپ‌های مختلف اس۳۰ از طریق گیربکس ۴ سرعته اتومات و ۵ سرعته دستی انجام می‌پذیرد.

این خودرو اگر شانس حضور در بازار ایران را پیدا کند احتمالا دوباره با موتور TU5 عرضه شود.

البته کم سلیقگی دانگ‌فنگ در موتور هم دیده می‌شود و آن زمانی‌ مشخص می‌شود که شما درب کاپوت را بالا می‌زنید و با صحنه‌ای دلخراش روبرو خواهید شد. ما در اینجا یک تصویر دیگر از خودروی شرکت سایک چین را قرار می‌دهیم و خود شما تفاوت بین این تصاویر را متوجه خواهید شد. اما اگر متوجه نشدید از لحاظ چیدمان و نوع پوشش موتور به این دو تصویر دقت کنید، بدون شک متوجه سطح کیفیت این ۲ شرکت با یکدیگر خواهید شد.

هندلینگ S30

از لحاظ قدرت رانندگی نمی‌توان انتظار داشت که یک خودروی ارزان قیمت، چیز شگفت‌انگیزی برای شما داشته باشد. اس‌۳۰ در دست‌اندازها و ناهمواری‌ها زیاد خوب عمل نمی‌کند و ضربات را به کابین منتقل می‌کند. اما در پیچ‌‌های جاده‌ها، خودرو عملکرد قابل قبولی دارد. به طور کلی اگر بخواهیم این خودرو را در یک و یا دو جمله شرح دهیم، اس۳۰ یک سدان کوچک، با چهره ساده و مناسب فعالیت‌های شهری است.

کلام آخر

صنعت خودروسازی کشور ما مدت‌ها است که در اثر تحریم‌ها با بیماری مواجه شده، اما درمان این بیماری با لغو تحریم‌ها، به یک پزشک خوب نیاز دارد و به‌نظر نمی‌رسد همکاری با پزشکان از رده خارج چینی، دردی را دوا کند. دانگ‌فنگ به‌عنوان یک مونتاژ کننده خودروهای پژو در چین، شاید مورد قبول باشد اما تولید کننده مستقل خوبی نیست و این حرف با مشاهده خودروهای این شرکت مانند اچ‌۳۰ کراس که برای کسی مشخص نیست یک استیشن است یا هاچ‌بک، و یا حتی اس۳۰ قابل اثبات است. امیدواریم اگر خودروی چینی وارد بازار ایران می‌شود، یک ماشین با کیفیت باشد، نه خودرو‌هایی که در خود چین هم از رده خارج و بی‌کیفیت محسوب می‌شوند.