search

مقاله : چگونه مصرف بنزین را در فصل زمستان کاهش دهیم؟

چگونه مصرف بنزین را در فصل زمستان کاهش دهیم؟

مصرف بنزین با بحث سهمیه بندی و احتمالا افزایش نرخ آن به یکی از موضوعات چالش برانگیز برای مردم مطرح شده و حتی بدون در نظر گرفتن این موضوعات نیز به دلیل شرایط موجود فعلی بسیاری از مردم به دنبال کاهش هزینه‌های خود بوده و یکی از روش‌های خوب برای این اتفاق، کاهش مصرف بنزین است که در فصل زمستان معمولا بالاتر رفته و بسیاری از کاربران به دنبال این سوال هستند که چگونه می‌توان مصرف بنزین را در این فصل کاهش داد.

به طور میانگین و با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده است که مصرف بنزین در فصل زمستان چیزی در حدود 10 درصد بالاتر می‌رود و این در خودروهایی که کارکرد بالایی در روز و ماه دارند بسیار قابل توجه بوده و هزینه قابل توجهی را برای صاحب خودرو خواهد داشت ولی باید بدانید که به راحتی می‌توانید این عدد را کاهش داده و یا حتی این افزایش مصرف را حذف نمایید.

البته گفتنی است که بخشی از مصرف بالا به ساختار طراحی و فنی خودرو مرتبط بوده و طبیعتا از دست شما کاری بر نمی‌آید ولی شما با کاهش مصرف از طریق بررسی‌های دیگر می‌توانید این افزایش طبیعی را کم کنید. یکی از مواردی که تاثیر قابل توجهی در مصرف بنزین دارد، باد تایرهای خودرو است که در صورت نامیزان بودن عملا منجر به افزایش مصرف سوخت می‌گردد.

از دیگر روش‌های کاهش مصرف بنزین استفاده از روغن موتورهایی است که مخصوص این فصل هستند که البته این به شرطی برای شما به صرفه خواهد بود که موعد تعویض روغن موتور خودرویتان فرا رسیده باشد و از جمله افرادی باشید که این موعد در زمان‌های کوتاهی فرا می‌رسد. با استفاده از روغن موتورهای مخصوص فصل سرد، اصطکاک در موتور خودرو کاهش یافته و عملکرد بهتری خواهد داشت.

همچنین گفتنی است که که یکی از روش‌های گرم کردن خودرو در بین بسیاری از صاحبان این دستگاه‌ها، درجا گرم کردن خودرو است که اولا زمان زیادی لازم دارد (بسته به شرایط هوایی) دوما اینکه همین روشن بودن، مصرف بنزینی به همراه دارد که هیچ سود برای شما نخواهد داشت. برای گرم کردن خودرو سعی کنید نهایتا 10-20 ثانیه به صورت درجا و بعد از آن از طریق حرکت با دنده یک به گرم کردن خودرو بپردازید و به صورت آرام اقدام به افزایش سرعت کنید. در این روش موتور سریع‌تر گرم شده و عملا در مصرف بنزین صرفه جویی کرده‌اید.

همچنین باید توجه کنید که از سفرهای کوتاه مقطعی بپرهیزید و سفرهایتان را یکپارچه کنید و کارهایتان را در یک مقطع انجام دهید تا از روشن و خاموش کردن بیش از حد خودرو جلوگیری شده و سوخت کمتری مصرف شود. استفاده بیش از حد از ضدیخ نیز کاری اشتباه است.

برای گرم شدن سریع خودرو سعی کنید خودروی خود را در پارکینگ قرار دهید و از قرار دادن آن در هوای آزاد و مکان‌های بدون سقف پرهیز کنید چرا که با سرد نشدن بیش از حد خودرو، عملا پروسه گرم شدن آن سریعتر انجام می‌شود.

چه مواردی مصرف بنزین خودرو را بالا می‌برد؟

به طور علمی باید بدانید که هوای سرد تاثیر منفی روی عملکرد خودرو و همچنین حالت سوخت می‌شود که با توجه به نزدیکی مولکول‌ها در این هوا اصطکاک بالاتر رفته و به طور مثال در لاستیک خودرو نیز باعث کم شدن باد لاستیک‌ها می‌شود که همه این موارد منجر به افزایش مصرف بنزین در خودروی شما می‌شود.

همچنین هوای سرد باعث می‌شود که سیال‌های خودرو مانند روغن موتور و گیربکس چگال‌تر شده و عملا باعث شود که عملکرد خودرو مختل شدن و برای اقدامات موردنیازشان از انرژی بیشتری استفاده کرده و منجر به بالا رفتن مصرف بنزین می‌شود.

همچنین باید بدانید که در سفرهای کوتاه مدت عملا شما برای گرم شدن این سیال‌ها و قطعات مختلف موجود در خودرو زمانی ندارید و برای به راه افتادن خودرو و عملکرد بهتر آن باید از مصرف سوخت هزینه کنید. برای همین است که می‌گوییم که سفرهایتان را حتی المقدور یکپارچه و یک کاسه کنید تا با گرم شدن خودرو عملا کارایی خودرو بالا برود چرا که همه بخش‌های خودرو در حالت گرم خودرو عملکرد بهتری خواهند داشت.

به طور کلی باید سعی کنید سرعت متعادل در جاده‌ها داشته باشید و این عدد برای داخل و خارج شهر متفاوت است که بهترین عملکرد همان چیزی است که معمولا توسط پلیس توصیه می‌شود. موارد دیگری که می‌توان برای افزایش مصرف بنزین اشاره کرد:

در صورت تنظیم نبودن موتور خودرو باید منتظر افزایش مصرف سوخت باشید.
در زمانی که در جایی متوقف هستید حتی المقدور خودرو را خاموش کنید و از کار کردن درجا جلوگیری کنید.
سنسور اکسیژن و فیلتر هوا را چک کنید و در صورت نیاز اقدام به تعمیر یا تعویض کنید.
تهویه خودرو شما همیشه نباید روشن باشد!
فیلتر سوختتان را چک کنید که مسدود نشده باشد.
در بعضی از موارد کیفیت بد بنزین نیز در افزایش مصرف آن موثر است که بدین منظور صرفا از جایگاه‌های شناخته شده و داخل شهری استفاده کنید که نظارت‌های لازم روی آنها بهتر انجام می‌شود.
تراز نبودن و بالانس نبودن چرخ‌ها از جمله دلایل دیگر بالا رفتن مصرف بنزین است.
بعضی از عادات بد رانندگی مانند ویراژ دادن‌ها و یا معکوس کشیدن و …. باعث بالا رفتن مصرف بنزین می‌شود.
سرعت بالا به طور مستقیم با بالا رفتن افزایشی مصرف سوخت رابطه دارد.